Ikea Nederland is een actie gestart waarbij  een nieuwe maaltijd bedacht moet worden die op de kaart komt van het restaurant.

Een mooi voorbeeld van co-creatie,  IKEA Food Challenge. Aan deze uitdaging doen een heleboel mensen graag mee. Pauline van Uit Paulines keuken riep mensen op om zich aan te melden. Je moest een keuze maken uit verschillende pakketjes en op maandag 31 augustus werden bij zo’n 100 adressen mandjes gebracht met ingrediënten. In het mijne zaten balletjes, haring, elandworst, kaas, zalm en schort en servet.

De Challenge ging los:  deelnemers posten op diezelfde dag een foto op Instagram. Met hashtag #IKEAfoodchallenge zijn op Instagram alle inzendingen te bekijken. Deelnemers hebben ook de schone taak om hun volgers op te roepen om ook mee te doen. Nog steeds kunnen mensen zich opgeven trouwens: IKEA.nl/foodchallenge. Om met de deelnemers te communiceren gebruikt IKEA, heel handig, een besloten groep op Facebook. De sociale media worden goed benut bij deze actie.

Wat moet je doen? Je maakt twee maaltijden waarbij je in ieder geval een van de ingrediënten gebruikt die in het mandje zit. Je post je inzending op Instagram en Facebook en ‘verzilvert’ je maaltijd op de IKEA site. Voor eind september moet je twee inzendingen hebben gekookt. Dat kan een soepje zijn, een chili met elandworst of een broodje haring, keuze te over. Sommige enthousiastelingen gaan helemaal los en koken veel meer dan twee maaltijden.

Eerste inzending voor de IKEA Foodchallenge

Uit de inzendingen worden finalisten gekozen waarbij de jury thuis komt kijken én filmen. De top 4 krijgt een masterclass om het gerecht te perfectioneren en daarna wordt de winnaar gekozen door het publiek en de jury. De winnaar krijgt een keuken ter waarde van € 6500, niet gek. Mijn zoon met een zolderkamer wil die wel hebben want ‘jij hebt er al eentje’.

Wat levert het IKEA op? Op zijn minst een boel ambassadeurs. IKEA maakt kookliefhebbers blij met deze sympathieke actie. Je leest alleen maar positieve verhalen op Instagram en we zijn nog maar een week bezig. De actie wordt door deelnemers genoemd op hun eigen Facebook pagina’s en op Twitter. Veel kokers en kooksters hebben blogs en wijden er een stukje aan.

En dan krijgt IKEA óók nog vele lekkere maaltijden in de schoot geworpen. Je ziet leuke en creatieve inzendingen waar ze hun voordeel mee kunnen doen. Kortom: topactie!

Delen?
Twitter
Pinterest
Instagram
RSS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *