Eigenlijk weten we het allang: je hebt mannen- en vrouwenvoedsel.

Vrouwenvoedsel is yoghurt en salade, dat gezonde spul. Manneneten is vlees en bier. Lekker ongezond. Handige bedrijven spelen daar op in en zo krijg je van die Jupiler reclames waarbij mannen aan niets anders lijken te denken dan aan bier en lappen vlees.

Het is nu ook aangetoond, zegt onderzoeker Luke Zhu in het blad Social Psychology. Gezond voedsel spreekt vrouwen aan, ongezond eten mannen. Een zogenaamde gezonde verpakking spreekt vrouwen aan en een schijnbaar ongezonde verpakking mannen. Niet raar. Wat wel apart was dat de verpakking ook invloed heeft op de smaak.
Een muffin verpakte hij op drie verschillende manieren:  op de vrouwelijke verpakking stond ‘gezond’ en een plaatje met een ballerina. Op de mannelijke versie ‘mega’ en voetballers en op de neutrale muffin stond helemaal niets.

Niet alleen vonden de deelnemers de verpakking aantrekkelijker die bij hun sekse hoorde, de muffin smaakte ook beter! Ze gaven bovendien aan dat ze eerder ‘hun’ muffin zouden kopen.

Dit onderzoek lijkt de Jupiler reclame te rechtvaardigen. Je sluit wel een hele groep uit, namelijk de vrouwelijke bierliefhebbers maar de kans bestaat dat je bij een neutrale boodschap nog minder verkoopt. Optimel doet hetzelfde, die richt zich met de commercial alleen op vrouwen, de ‘lieve Optimel vriendinnen’. Vrouwen vinden ‘lekker in je vel zitten’ belangrijker dan mannen, zegt Campina in een interview met Teun van de Keuken en daarom richt Campina zich alleen op die vrouwen die in vorm willen blijven.

Is dit erg? Nee, ik vind het begrijpelijk maar stoor me er wel flink aan. Uit dwarsigheid drink ik geen Jupiler meer. Optimel staat soms wel in de koelkast, maar dat wordt gedronken door mijn (mannelijke) lief die zich daar niet voor geneert.En zo hebben we Optimel mooi tuk.

En waarom stoort het dan? Omdat we ons in hokjes laten duwen of vrijwillig in die hokjes stappen. Omdat we voorspelbaar gedrag vertonen en dat is storend.

Lees Marketingtribune over de Optimel commercial
Bron: www.medicaldaily.com 

 

 

 

Delen?
Twitter
Pinterest
Instagram
RSS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *